اخبار برگزیده

روزی كه تلاش كرديم از زباله ها خلاص شويم

دكتر مهدی محسنیان­راد، استاد و پژوهشگر ارشد ارتباطات:

«بیست سال پیش بود که برای اولین بار کلمه سواد رسانه‌ای media literacy را در کنفرانسی در کره شنیدم؛ اما با معنای بسیار متفاوت با معنایی که امروز در ایران از آن مراد است. در آن زمان منظور از سواد رسانه‌ای، آگاه‌ استادان مسن حوزه رسانه از ظهور و گسترش فناوری‌های ارتباطی بود. در این زمان کم‌کم ارتباطات از شکل سنتی خود در حال خارج‌شدن بود و نیاز بود استادان این حوزه با فناوری­های جدید رسانه‌ای آشنا شوند و اطلاعات خود از رسانه را براساس تغییر در شکل رسانه به‌روز کنند.

همزمان و در اواخر دهه 60 شمسی، زمانی که من در دانشگاه امام صادق عليه السلام مشغول تدریس بودم، با آقای غلامعلی حدادعادل آشنا شدم. آقای حداد به موضوع­های حوزه رسانه بسیار علاقه از خود نشان می‌د و حتی در کلاس‌های درس من در دانشگاه امام صادق عليه السلام شرکت می‌د. ایشان جزء اولین سیاست‌مدارانی بودند که به اهمیت موضوع رسانه و همچنین پیچیدگی‌های مباحث ارتباطی آگاه شدند و به‌ همین ‌دلیل از من خواستند تا درباره رسانه در دبیرستان ایشان سخنرانی کنم؛ اما پس از مدتی آقای حداد که آن زمان خود جزء معاونان وزارت آموزش‌ و پرورش بودند، حس د که باید بحث‌های مربوط به شناخت رسانه در کتاب­های درسی دانش‌آموزان اضافه شود؛ بنابراین از من درخواست د که در زمینه سواد رسانه‌ای، يك متن کوتاه در حد دو صفحه آماده کنم تا در کتاب علوم اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستان اضافه شود؛ حتی یادم هست در آن زمان، دختر خودم هم که نوجوان بود درسی را که من به کتاب اضافه کرده بودم می‌خواند.

از این اتفاق می‌توان به‌عنوان اولین باری یاد کرد که به آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان توجه شد؛ گرچه این اصطلاح سابقه بسیار طولانی‌تر دارد. در سال 1964 میلادی، مارشال مک‌لوهان، نظریه‌پرداز کانادایی ضمن پیش‌بینی آینده و خلق اینترنت که دنیا را به یک دده جهانی تبدیل می‌کند؛ اشاره کرده بود در این دده، سرعت و وسعت انتشار اطلاعات به ‌قدری زیاد است که لاجرم زباله‌هایی هم تولید می‌شود. به‌ همین ‌دلیل نیاز است تا افراد مصونیت در برابر این زباله‌ها داشته باشند؛ اما در عین تأیید ضرورت این مصونیت باید توجه کرد که سواد رسانه‌ای مفهومی مثل آزادی است که می‌توان از آن برداشت‌های متفاوت کرد؛ حتی استالین هم آزادی را می‌ستود! به نظرم اگر قرار بود معمر قذافی درباره سواد رسانه‌ای حرف بزند، حتما می‌گفت سواد رسانه‌ای یعنی ازبَربودن کتاب سبز من! به‌همین‌دلیل وقتی امروز داریم از اضافه‌شدن کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای به دروس دبیرستان صحبت می‌کنیم باید هم از بهترین و متخصص‌ترین استادان حوزه رسانه برای تدوین این کتاب استفاده کنیم و هم از فارغ‌التحصیلان ارتباطات برای تدریس آن؛ در غیر این‌ صورت هر ممکن است هر استفاده‌ای از این درس بکند و این خطرناک است؛ اما نفس وجود يك درس با اسم سواد رسانه‌ای در میان دروس دانش‌آموزان که آنها را اول در برابر رسانه‌های داخلی و بعد در برابر رسانه‌های خارجی مصون نگه دارد؛ مفید است. امیدوارم این اتفاق بیفتد؛ اما یک سؤال:

اگر سواد رسانه‌ای، يك اصطلاح تخصصی و جهانی در حوزه رسانه است؛ پس کلمه تفکر در ابتدای عنوان کتابی که قرار است در این حوزه تدوین شود، چه شأن نزولی دارد؟»

.....

پی­نوشت:

برای مطالعه بيشتر نگاه كنيد به:

http://www.rasaneh.org/NSite/FullStory/News/?Id=6519


روزی كه تلاش كرديم از زباله ها خلاص شويم

روزی كه تلاش كرديم از زباله ها خلاص شويم

روزی كه تلاش كرديم از زباله ها خلاص شويم

 


منبع این نوشته : منبع
آخرین جستجو شده ها